جلسه استماع كميته خارجي سنا، شكست شبكه تهديد ايران

سايت كميته خارجي سنا 
6دسامبر2016- 16آذر95
ساعت 2045 
محل ـ  واشينگتن
موضوع ـ  شكست شبكه تهديد ايراني, گزينه ها براي مقابله با گروههاي دست نشانده ايران.
رياست ـ  سناتور كوركر
مهمانان ـ  متيو مكينيس كارشناس امريكن انترپرايز واشينگتن و مليسا دالتون كارشناس مركز مطالعات استراتژيك در واشينگتن.

مكينيس - با تشكر از دعوت من به اين استماع كه حول دست نشاندگان ايران و حمايش از تروريزم شهادت بدهم. من اظهاراتم را روي چگونگي اين حمايت صورت مي گيرد و اولويتهاي استراتژيك ايران را تعيين مي كند و سياست آمريكا مي تواند چطور با آن مقابله كند. لطفا توجه داشته باشيد درحاليكه اين شهادت پايه تحليل و تحقيق من را تشكيل مي دهد همچنين نتيجه كار گروه در مركز مطالعات استراتژيك با خانم دالتون است كه آناليز مي كند كه چه فرصتهايي هست كه مي تواند براي ايران بعد از برجام بازدارنده باشد.
من مي خواهم تاكيد كنم كه در پايان 2016 ما در نقطه عطف استراتژي با ايران در خاورميانه هستيم. 
برجام به ايران امكانات جديدي داده و دست باز به ايران داده تا روي ارتقاي تسليحات متعارف متمركز شود و با رقباي منطقه يي اش بطور مستقيم رقابت كند. 
ايران همچنين به نوعي در جنگ سوريه و عراق احساس پيروزي مي كند. در دوره بعد از اين ها رهبري ايران با قدرت نفوذ زيادي باقي مي ماند كه از بيروت تا بصره و فراتر از آن به رهبري سپاه پاسداران استفاده خواهد كرد. حالا تهران همچنين يك ارتش فرامليتي دست نشانده در دسترس دارد يعني واحدهاي شيعي كه حداقل يكصد يا 200هزار پرسنل كه خيلي هايشان با توانايي هاي سايبري كه در جنگهاي سوريه و عراق ياد گرفته اند و اين چالشهاي قابل توجهي به ما و دوستان ما در منطقه ايجاد مي كند.
سياستهاي سنتي ما براي مقابله با دست نشاندگان ايران از طريق تحريمهاي مالي و توقيف كشتيها در عمليات نادر ضدتروريستي بخوبي انجام شده و لازم است ادامه پيدا كنند. با اين كارها فعاليت ايران را مي توان محدود كرد اما اين تهديد را نه شكست مي دهد و نه مي تواند حذف كند كه از طرف اين گروههاي دست نشانده متوجه بيرون است بخصوص گروههايي كه جاافتاده هستند مانند حزب الله. 
اما براي شكست اينها دو راه حل هست يكي اينكه اين دست نشاندگان چگونه با استراتژي نظامي ايران چفت مي شوند. ايران از اين دست نشاندگان بعنوان جنگ افزارهاي غيررسمي استفاده مي كند تا نفوذ عقيدتي خودش را گسترش بدهد. اين گروهها در بدو تاسيس, اغلب بخشهاي مركزي خط مقدم بازدارندگي ايران مي شوند. اين بازدارندگي بر اساس دو عامل است. اول بازدارندگي تلافي جويانه كه مي تواند با تلفات زياد ايجاد رعب كند تا دشمنان قدرتمندتر ايران را مايوس سازد مانند اسراييل و آمريكا. اين از آنجا ناشي مي شود كه خامنه اي و سايرين آن را تهديد و پاسخ و دكترين تهديد مي نامند.
گروههاي دست نشانده همچنين اين امكان را به ايران مي دهند تا در تلافي, اوضاع را متشنج كنند. از آنجا كه ايران نمي تواند به خاك آمريكا حمله كند تلاش مي كند از طريق تروريزم تهديداتش را عملي كند تا در معادله ترور بالانس كرده باشد. دومين بازدارندگي اين است كه بتواند در عراق, سوريه يا لبنان گروههاي دست نشانده ايجاد كند كه پيشاپيش درحوزه نفوذ ايران مي باشند. اينها گروههايي مانند نيروي بسيج مردمي در عراق يا حشدالشعبي  و نيروهاي دفاع ملي در سوريه مي باشند كه ما درسالهاي اخير شاهد آن بوده ايم. اينها صرفا براي تحكيم حضور ايران در اين كشورها بوده اند.
اينها كساني هستند كه مي توانند مانع كشورهايي شوند كه بخواهند آنها را از حوزه نفوذ ايران خارج كنند. اينها چيزهايي هستند كه مي توانند بالقوه حضور آينده نظامي آمريكا را مورد تهديد قرار بدهند. دومين عامل كليدي اين است كه بتوان دست نشاندگان اصلي ايران را از آنها كه دوست ايران هستند يا در پروسه دست نشانده ايران شدن قرار دارند مانند حوثيها در يمن.
  توقف اين پشتيباني از اين دست نشاندگان بايد محور اصلي سياستهاي ما باشد. شاخص اصلي اين است كه ببينيم يك گروه به اصل ولي فقيه اعتقاد دارد يا خير كه علي خامنه اي را به بعنوان قدرت نهايي مذهبي و سياسي به رسميت مي شناسد. گروههايي كه اين قدرت را به رسميت نشناسند مانند مريدان مقتدي صدر, حوثيهاي يمن يا حتي گروههاي سني همچون حماس كه حمايت قابل توجهي هم از ايران مي شوند و با سياست خارجي ايران همكاري مي كنند اما ايران نمي تواند به آنها اتكا كند تا خط مقدم بازدارندگي و تلافي جويي خودش را عليه مخالفانش حفظ كند يا حتي نمي تواند دستورات رهبري در ايران را بطور مستقيم اجرا كند.
بنابراين با نگاه به سياستهاي پيشنهادي آمريكا, تا زماني كه ايران بطور عقيدتي به مخالفت با آمريكاادامه مي دهد و واشينگتن را بعنوان تهديد موجوديت خود مي بيند اين بازدارندگي را طريق دست نشاندگانش انجام مي دهد و از سلاحهاي غيرمتعارف استفاده مي كند و هر چيزي كه و هر ابزاري كه بتواند از آنها حمايت كند.

دقيقه1120
بااينحال آمريكا مي تواند گامهايي بردارد تا آثار فعاليتهاي دست نشاندگان ايران را كم كرده يا بازبدارد. 4 يا 5 اصل هست در اينرابطه:
يكي اينكه افشاي پايه عقيدتي  و رواني تشكيل چنين گروههايي بايد انجام بشود و تلاشهاي بيشتري توسط آمريكا كه گروههاي حامي ايران و شركتهاي پوششي و فعاليتهاي مالي مربوطه را افشا كند.
  دوم اينكه عمليات سپاه را مهار كرده و عقب براند.
سوم تقسيم و تضعيف حمايت محلي از دست نشاندگان. سركوب سنگين ايران انزجار عمومي را ايجاد مي كند و ما مي توانيم از اين استفاده كنيم.
چهارم اينكه مهار ايجاد گروههاي دست نشانده و كمك به فضاي پيرامون تاجايي كه مي توانيم و اين بطور خاص براي جاهايي مهم است مانند يمن  كه دست نشاندگان بطور كامل و عقيدتي وابسته به ايران نيستند. ما مي توانيم از رفتن كامل حوثيها به زير نفوذ ايران جلوگيري كنيم.
و پنجم و بالاخره اينكه... آّمريكا در نهايت نمي تواند ايجاد گروههاي دست نشانده توسط  ايران را متوقف كند بدون اينكه در خود تهران برداشتها از تهديد تغيير كند يا تغييرات عقيدتي در خود رهبري ايران صورت بگيرد. در اين اثنا ما مي توانيم رشد گروههاي دست نشانده ايران را محدود كنيم يا قدرت رواني و واقعي كه دارند را تضعيف كنيم.
باتشكر.

قسمت مقدمه سناتور كوركر و بن كاردين:
(كليپ -كوركر و بن كاردين-2-جلسه كميته خارجي سنا) 
با تشكر از مهمانان كه امروز شهادت دادند  و به تهديد گروههاي دست نشانده ايران پرداختند. علاوه بر تلاشها براي جلوگيري ايران از دست يابي به سلاح اتمي, دست نشاندگان ايران كماكان تهديد مستقيم عليه آمريكا و متحدان ما تا به امروز باقي هستند. در حال حاضر حزب الله لبنان حداقل صد هزارموشك و راكت دارد كه اسراييل را مورد تهديد قرارمي دهد, شبه نظاميان شيعي در عراق كماكان نه تنها تهديد درازمدت ما در عراق بلكه تهديدعليه نيروهاي آمريكا بوده اند كه درحال حاضر در آنجا مستقر هستند. درست در همين اكتبر, شبه نظاميان حوثي تحت حمايت ايران به ناوهاي آمريكا موشك كروز شليك كردند. عربستان كماكان تحت تاثير فعاليتهاي دست نشاندگان ايران قرار دارد كما اينكه حوثيها به شهرهاي سعودي حمله مي كنند و موشكهاي بالستيك زده اند كه بدون كمك خارجي قابل استقرار نيستند. يك گزارش توسط سازمان تحقيق منازعات مسلحانه  به روشني نقش بي ثبات كننده ايران را توضيح داده است و چند مورد از توقيف كشتيها كه سلاحهاي ايراني به يمن و سومالي را آورده است. در همين زمان حزب الله لبنان نقشي تعيين كننده در سوريه ايفا كرده و ايران هم توانايي تعجب آوري در استقرار شبه نظاميان شيعي در سراسر جهان و اين جنگها از خود نشان داده است. ترديدي نيست دولت بعدي با طيفي از تهديدات مواجه خواهد بود, تهديدات قبلي در تنگه هرمز هم بوده است و حالا در پهنه هاي جديد مانند نفوذ جديددر يمن. توافق اتمي اخير و دولت فعلي فعاليتهاي بي ثبات كننده جمهوري اسلامي در منطقه را عقب نرانده است.
بن كاردين (سناتور بن كاردين عضو ارشد كميته خارجي سنا) - همانگونه كه مي دانيد من از برجام حمايت نكردم. يكي از بزرگترين نگرانيهاي من اين بود كه برجام به حمايت ايران از  تروريزم نپرداخته است, به ادامه توليد و تست موشكهاي بالستيك, به كار با روسيه براي حفظ بشار اسد و سابقه انزجارآور حقوق بشرش نپرداخته است. اينها مقولاتي هستند كه من مدتها معتقد بودم بايد بطور مساوي مد نظر مي بوده است بخصوص اگر در مورد سياست آمريكا در مورد خاورميانه فكر مي كنيم. حمايت دولتي ايران از تروريزم و پاشيدن بذر خشونت از طريق دست نشاندگانش در سراسر خاورميانه براي امنيت ما ودوستان ما بسيار مهم است مانند برنامه اتمي ايران. درواقع شهروندان آمريكا و شهروندان يونيفورم پوش ما قرباني ترورهاي ايران بوده اند. اين مشكلي است كه بطور مستقيم امنيت آمريكا را تهديد مي كند. در مشورتهايم با رهبران اين منطقه بخوبي روشن است كه تروريزم ايران به همان ميزان مهم است برنامه اتمي مهم بوده است.
در عراق كه ما با دولت عراق كار مي كنيم تا داعش را شكست بدهيم ايران شبه نظاميان را هدايت مي كند كه در خشونتهاي فرقه يي درگير مي  شوند و دست به پاكسازي قومي مي زنند كه ثبات كل عراق را بر هم مي زند.
در سوريه, ايران شبه نظاميان شيعي اعزام مي كند تا از ديكتاتوري حمايت كنند كه مرتكب جنايت عليه بشريت و سركوب ميليونها سوري مي باشد.
در يمن حزب الله لبنان با حوثيها كار مي كند. در لبنان حزب الله به مدت دو سال وضعيت را به گروگان گرفت بود تا دولتي تشكيل نشود و ايران به انتقال تسليحات پيشرفته به لبنان كه براي امنيت اسراييل تهديد است ادامه داده است. اگر سخت كار نكنيم تا ردپاي ترور ايران در سراسر منطقه را پيدا كنيم, براي رهبران ايران و سرمايه گذاري سپاه پاسداران در اين نوع جنگ كافيست تا اين منطقه را از تعادل خارج كند, و بيشتر از اين, لازم است وضعيت ثابت بي ثباتي و غيرقابل پيش بيني را حفظ كنند. شبكه تهديد ترور ايران يك چالش مشترك است. در بررسي گزينه ها در مقابله با دست نشاندنگان ايران بر اين اعتقادم كه بايد به راه حلهاي مشترك فكر كنيم. آمريكا نمي تواند اينكار را به تنهايي بكند و دست نشاندگان ايران را حذف كند. هيچ راه حل يكسويه يي نيست بنابراين سياست ما بايد التزام همكاري و هماهنگي بين المللي را ايجاد مي كند كه در اين منطقه اين به معني تشريك اطلاعاتي و همكاري امنيتي بين دوستان ما خواهد بود. 
اما بيرون از اين منطقه, به اين معني كه تحريمها عليه ايران, استفاده آن از تروريزم تاثير معني داري دارد. 
براي كامل كردن يك رويكرد چندجانبه براي مقابله با دست نشاندگان ايران و متلاشي كردن شبكه تهديد ترور آنها, دوستان ما بايد به ما اعتماد كنند و با ما كار كنند. بايد يك خط پايه اعتماد و يك تعهد بنيادين براي امنيت آنها باشد. 
آنها كه نمي توانند رهبران آمريكا را مورد سؤال قرار بدهند ممكن است يك روز نااميد شوند و از توافقهاي دوجانبه امنيتي بيرون بكشند. اين مرا به برجام برمي گرداند.
همانطور كه من گفته بودم از برجام حمايت نكرده بودم اما الان دو سال از اجرايي شدن برجام مي گذرد و نمي توانيم از آن بيرون بياييم بدون اينكه اعتبار تعهدات آمريكا را بخطر اندازيم. نقش رهبري آمريكا در اعمال اين تحريمها و امنيت دوستان ما بوده است. من نگرانم كه در بيرون كشيدن از برجام در حال حاضر چشم انداز جنگ با ايران را افزايش مي دهد در حاليكه آمريكا را منزوي مي كند و ايران ممكن است خط اتمي خود را كامل كند و ديگر بازرسيهاي غيرمنتظره توسط آژانس اتمي نخواهد بود و اگر آمريكا در تعهداتش در برجام شل بيايد بقيه جهان ديگر از ما در تحريمهاي بيشتر عليه ايران متابعت نخواهند كرد. 
بنابراين من اميدوارم سال آينده با همكاران از هر دو حزب روي يك لايحه جامع ايران كار كنيم كه پايه فاز بعدي سياست با ايران را تشكيل مي دهد. پيام ما با اين لايحه اين است كه ما به برجام متعهد هستيم  و كنگره بايد بطوري جدي كارهاي نظارتي خود را پيش ببرد و دراينحال قوانين اعمال فوري هم داشته باشد.
آقاي رئيس من خوشحال شدم كه ديدم بطور يكپارچه سناي آمريكا از تمديد تحريمهاي ايران حمايت كرد. اين گام مهمي بود كه ما برداشتيم. 
در مورد مقولات غيراتمي هم, كنگره بايد به تحريمها عليه نهادها و اشخاص ايران كه در موشكهاي بالستيكي يا عمليات با موشكهاي كروز دست دارند يا در تروريزم و نقض حقوق بشر شركت دارند ادامه دهد و مطمئن شود كه تحريمهاي جديدي در صورتي كه ايران دست به تروريزم عليه آمريكا يا اينكه عملياتش را يا حمايتش را از سازمانهاي تروريستي افزايش دهد كه منافع آّمريكا يا متحدانش را به خطر اندازد, اعمال كند.


جلسه استماع كميته خارجي سنا (منندز و ماركو روبيو) 
(كليپ - منندز و ماركو روبيو-4-جلسه استماع كميته خارجي سناي آمريكا ) 
كوركر - وقتي آمريكا به عمان رفتيم و با ايران مذاكرات شروع شد يكي از حرفهايي كه مي زدند اين بود كه انقلاب در ايران تمام است و ايران مكاني متفاوت است. طبعا تعريفي كه شما كرديد در مغايرت با اين است. دليل اين هم كه گروههاي دست نشانده هست همين صدور و ادامه كار انقلاب است.

مكينيس - يقينا براي رهبري فعلي كار انقلاب تمام نيست. از نظر من انقلاب زيرساخت سياسي است كه مي گذارد اينها قدرت را در دست نگهدارند و مي توانند ايدئولوژي را تغيير دهند اما مشخص نكرده اند اين تغيير چه خواهد بود تا قدرت را حفظ كنند. ايرانيها نسبت به همين تغيير نگرانند و بلحاظ داخلي اين را بحث مي كنند و برايشان انقلاب مهم است و اين چيزي است كه اينها را در قدرت نگهداشته است.
سناتور منندز - الان حدود يكي دو دهه است كه ايران خود را با دولتي كه ترور و تهديد در منطقه را دنبال مي كند و با اينها خودش را حفظ كرده است. من مي دانم كه قهرمان هاي برجام اصرار مي كردند كه بر برنامه اتمي ايران كنترل دارند و ما مي توانيم اين كنترل را بر تسليحات متعارف ايران هم گسترش بدهيم و من هم در انتظار اين بودم. اما طي دو سال گذشته ما ديده ايم ايران ما را به طرق مختلف تست كرده است حتي توليد آب سنگين در مغايرت با برجام بوده چون اصلا نبايد چنين تواني مي داشته كه آب سنگين بيشتر توليد كند و خود همين شرايطي را به آنها مي دهد كه به ساير برنامه ها دسترسي پيدا كنند اما فراتر از اينها, درگيري ايران در توليد موشكهاي بالستيك كه نقض قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل بوده است, درگيري آنها در تروريزم متوقف نشده است. دخالت آنها در عراق, در سوريه, در يمن بلحاظ منافع ملي ما و دوستان ما در منطقه, بشدت چالش انگيز بوده است بنابراين اميدوارم كه در كنگره بعدي با مقولات غيراتمي ايران وارد شوند كه بطور غيرقابل باوري براي امنيت ملي ما مهم است. 
فكر مي كنم تمديد تحريمهاي ايران باوجود اين هياهو كه ايران ممكن است از مذاكرات خارج شود اما درست برعكس ما ديده ايم آنها به پرزيدنت منتخب ترامپ التماس مي كنند كه مذاكرات را تنها نگذارد بنابراين خيلي جالب است و تحريمها درواقع باعث شده كه آنها ميز را ترك نكنند.
  چه بايد كرد براي تسليحات متعارف ايران چه بايد كرد؟ 
مكينيس -... ميزان انرژي كه ما گذاشتيم تا ايران را به پاي ميز مذاكره بياوريم مشوقهايي در ميان بوده است از جمله ما در غني سازي ايران امتياز داده ايم. كل اين برنامه براي ايران حياتي نبوده است البته خيلي براي ايران مهم است اما اينطور نبود كه سلاح اتمي داشتند بنابراين سياست بازدارنده يي براي آنها نبود بنابراين بلحاظ تئوريك اين چيزي بوده كه پاي ميز مذاكره خيانت شده و به ايران باي داده شده است يعني چيزي نبوده كه بر سرش بايد مذاكره مي شده است. چيزي كه من خواستم در شهادتم توضيح دهم همين بود. در حاليكه تهديد حياتي واقعي  ايران همين گروههاي دست نشانده بوده است. حزب الله لبنان براي ايران مطلقا حياتي بوده است تا اسراييل را باز بدارد, موشكهاي بالستيك چيزي كه همين الان دارند... 
منندز - اما من هنوز اين احساس را ندارم كه اين امكان را توصيه كرديد ايران جزو سازمانهاي بين المللي بشود. من مطمئن نيستم كشوري كه هر نورم بين المللي را نقض كرده بايد به جامعه بين المللي دعوت شود
دقيقه1743
زيرا اين لزوما رفتار ايران را تغيير نمي دهد. كما اينكه روسيه را ديديم كه نورم هاي بين المللي را نقض كرد به اوكراين تجاوز كرد و كريمه را تسخير كرد و بعد به سوريه رفت و از ديكتاتور بشار اسد حمايت كرد.
ماركو روبيو - باتوجه به بازداشت شهروندان آمريكايي كه بطور ناعادلانه در ايران در زندان هستند مانند دكتر نمازي, لوينستون... آيا ايران با اينكار بعنوان يك سياست دولت استفاده نمي كند تا امتيازات بيشتري در آينده از آمريكا بگيرد؟ ... .
مكينيس - ايران سابقه يي طولاني در استفاده از اين ابزار را داشته است و يك ابزار دولتي است و بعد از برجام هم اين كار تشديد شده است. ايران بعد از برجام بطور خاص نگران است چرا كه توافق اوباما تلويحاً مي خواست اين رژيم را به جامعه بين المللي بياورد و يك تغيير آهسته در درون اين رژيم توليد كند. آنها از شهروندان ما بعنوان برگه مصالحه استفاده مي كنند. آنها تلاش كرده اند كه اين توافق اتمي باعث تغييرات مثبت در داخل نشود.
ماركو روبيو - ما اخيرا ديده ايم كه بويينگ به ايران به فروش رفته و اين بينهايت آزاردهنده بوده است. مهم است كه بدانيم در اوايل سال جاري ايران اير بعنوان تامين كننده كمكها به سپاه پاسداران ليست گذاري شد حتي خزانه داري متوجه شد كه با اين هواپيماها تسليحات موشكي منتقل شده است و كنترل اين پروازها را سپاه دست مي گرفته است. هواپيماهاي مسافري همچون ماهان اير هم بدتر از اين مورد استفاده بوده است. ما هيچ علامتي از اينكه اين خطوط هوايي تغييري در سياست خود داده باشند نداريم. اين درحاليست كه ما هيچ اطميناني نداريم كه اين سياست را ادامه ندهند... 
مكينيس- ايران سابقه طولاني در استفاده دوگانه در اين موارد داشته است. جواب من اين است كه اگر سياست خود را تغيير داده باشند تعجب آور خواهد بود.
دقيقه2440
سناتور بن كاردين (سناتور ارشد كميته خارجي) - بايد ديد امكانات و منابعي كه از كاهش تحريمها حاصل مي شود به كجا مي رود اگربه ارتقاي اقتصادي و عدالت اقتصادي مردم باشد ما هم استقبال مي كنيم اما اگر براي ارتقاي تروريزم و برنامه موشكي بالستيك باشد در اين صورت داستان متفاوت خواهد بود.
مكينيس -... بعد از برجام و كاهش تحريمها پولي كه بدست ايران رسيده در عمل بودجه نظامي ايران دوبرابر شده است... 
بن كاردين - ما مي دانيم كه ايران بشدت در اين گروههاي دست نشانده درگير است و مي دانيم كه تحريمها بر ايران بسيار مؤثر بودند. چطور مي شود از همين درس گرفت و بر تغيير رفتار ايران در زمينه هاي ديگر هم تاثير گذار بود؟ از جمله بر موشكهاي بالستيك و حمايت از تروريزم و حقوق بشر در ايران.
دالتون- مي شود اگر مواردي نقض مي شوند مورد تحريم قرار داد... 
سناتور شهين - در مو رد عمليات ايران در سوريه گفتيد اما نگفتيد ايران و داعش چه رابطه يي دارند؟ 
مكينيس - ايران داعش را يك تهديد حياتي مي بيند گرچه برايش فوري نيست و داعش را توليد عربستان و آّمريكا مي بيند اما در سوريه از داعش استفاده كرده اند كه همه نيروهاي مقاومت را هم داعشي بخوانند.










Comments

Popular posts from this blog

آسوشیتدپرس: حکومت ایران بعد از رفسنجانی بر سر دو راهی قرار دارد

Iran Regime Attempts to Whitewash Their Abuse of Prisoners